Alla inlägg under mars 2008

Av Ida - 16 mars 2008 17:59

Regeringen ska satsa på järnvägen. Eller i alla fall höghastighetståg. Jag läser på dn.se. Infrastrukturministern säger att "Tåget har en oerhört viktig roll i övergången från fossilstinna resor till klimatsmarta. Med dagens beslut tar vi nästa steg i tågets utveckling genom att titta på hur höghastighetståg kan knyta ihop Sverige".

Det var på tiden! Men att det skulle ta så lång tid. Med Götalandsbanan tar jag mig de femtio milen hem på bara några timmar.

I samma artikel läser jag att Banverket ska ”genomföra en översyn av det lågtrafikerade järnvägsnätets framtid samt genomföra en samhällsekonomisk bedömning av de lågtrafikerade banornas nytta”

Klart de är nyttiga! Så länge folk vill åka med tågen dessa sträckor. Eller så länge de kan användas som godstranportssträckor.

Frågorna jag ställer mig är om de menar att man måste bo utmed de stora banorna för att järnvägen ska vara ”nyttig”.  Och vad ska de små banorna ersättas med om bedömningen visar på onytta? Busstrafik? För de menar väl ändå inte att folk ska ta bilen in till de stora knutarna och banorna?

Av Ida - 14 mars 2008 11:01

Varför har killarna löst sittande shorts och stora linnen? Medan tjejerna har minimala trosor och en liten topp? I bästa fall är det ben på deras byxor…

Inte alltid. Men oftast!

Ett alternativ till den lilla toppen kan vara en baddräkt. Eftersom magen inte syns får vi kompensera. Vi tar bort en massa tyg kring höfterna istället. Så att de blir skurna nästan ända upp till midjan.

Är det reklambyråerna? Puma på bröstet säljer bättre om magen är bar? Avklädda kvinnokroppar drar blickarna åt sig?

Hur mycket får de för att bära dessa små trasor?

Av Ida - 13 mars 2008 17:24

En av de många dagens fråga på Svd:s hemsida löd idag:

Är det acceptabelt om dina pensionspengar investeras i vapenindustri?


Klart att det inte är!


När jag såg resultatet gick luften ur mig.


57% hade svarat: Ja, om det ger högst avkastning

39%: Nej, det känns inte rätt

5%: Vet inte, orkar inte sätta mig in i pensionssystemet


Totalt hade vid den tidpunkten 1732 personer röstat.

Det är visserligen ingen säkerställd statistik det handlar om. Men jag tycker riktningen är tydlig ändå .

Om vi inte bryr oss det minsta om vart bolagen placerar pengarna. Om det egna värdet alltid går först. Om vi alltid handlar utan att tänka ett steg längre. Hur ska vi då någonsin kunna leva i fred och solidaritet med varandra?

2 miljarder pensionsplacerade kronor! I företag som handlar med klusterbomber och kärnvapen. Jag förstår inte.


Ibland skäms jag över att vara människa.

Av Ida - 8 mars 2008 14:02

Pappa ringde idag och gratulerde på kvinnodagen. Undrar om han hade gjort det om jag hade några systrar? Eller var det bara för att få tillfälle att ringa sin lilla flicka? Jag kommer alltid att vara hans lilla flicka.


Den lilla lilla bebisen han hade i bröstfickan på den rutiga flanellskjortan. Ja, han hade det. Fötterna i bröstfickan och huvudet i gropen vid nyckelbenet.


Min kompis L fyller år idag. Hennes mamma brukar säga att det bästa man kan göra på kvinnodagen är att föda barn. Finns det något mer kvinnligt?


Visste du att 99 % av kvinnorna i Guinea är könsstympade? 97 % i Egypten är det och 92 % i Mali. Flickor får innan puberteten sina underliv lemlestade och sitt framtida sexuella liv förstört.


Endast 30 % av flickorna i Afghanistan får gå i skolan. Trots att talibanregimen inte finns längre. Varför? Jo för att de flesta skolor är i tält och flickor bör av tradition vistas inomhus. Och dessutom får det inte undervisas av de manliga lärarna. De är ju män utanför familjen!


Dessa kvinnors kamp för frihet och rättigheter är något vi måste uppmärksamma. Alla dagar! Och kanske lite extra idag.

Av Ida - 6 mars 2008 22:21

Idag fick jag ett mail om en namninsamling som pågår. Jag får det ibland.

Den här handlar om uranbrytning i Jämtlamd. De kräver att regeringen inte ger undersökningstillstånd till bolag som letar uran. Jag tyckte det lät bra, så jag skrev på.

Sedan funderade jag. På närminnet. Tar det bara 22 år att glömma?

Den 26 april 1986. Vad hände då?

Jasså, kärnkraftsolyckan i Tjernobyl? Jaha, jo den har jag hört talas om. Ökade fall av cancer i Ukraina? Ja, radioaktivitet är ju inte att leka med har jag hört. Drabbade stora delar av Europa? Sverige? Ja just det ja, det låter bekant. Fick inte äta bär och svamp i norra Sverige på flera år? Kan man fortfarande mäta radioaktiva ämnen i vissa områden? Nej det menar du inte! Det måste vara påhittat. Jasså inte? Nähä…

Jag kommer inte ihåg. Jag var inte född. Inte ens påtänkt. Och jag bor inte i Jämtland. Men jag bryr mig ändå.

Varför har politikerna glömt? Var de barn då? (dum fråga. med tanke på att de flesta inom politiken är över femti var de i trettioårsåldern då) Eller märkte de bara inte av sviterna? De kunde äta fisk och de kunde gå ut i skogen (om de nu var intresserade av sådant) och plocka bär och svamp.

Men hur kan man sluta minnas när det fortfarande finns spår i jorden? Mätbara halter av radioaktivt avfall i skog och mark!

Hur lång tid tar det egentligen för mänskligheten att glömma?

Om det tar knappt 22 år att glömma, kommer vi inte längre att minnas 11 September-attacken år 2023. Och Palme, ja han borde vara bortglömd vid det här laget han med. Men det är han inte! Varför är han inte det?

Men egentligen hänger ju World Trade Center ihop med Tjernobyl. För om man verkligen vill slå ut ett samhälle kan man plundra ett kärnkraftsverk.

En ny sorts terrorism?

Av Ida - 3 mars 2008 19:04

För några veckor sedan såg jag filmen ”En lanthandel i Provence”. Fransk feel good kan man nog kalla det. Vacker, stundtals riktigt rolig och flera egensinniga karaktärer.

När vi kom ut sa sällskapet att det ju kunde vara en liten by i Västergötland. Precis samma tanke hade slagit mig. Där inne i mörkret.

Och jag minns. Varubilen. Det luktar Kungen av Danmark.

Den hade en disk. Och på andra sidan en hylla. Man kunde köpa det mesta där. Hushållspapper. Ost. Flingor. Tejp. Mjölk. Ja, det mesta man kan tänkas behöva.

Ibland behövde mormor och morfar ingenting. Men vi fick titta ändå. Och morfar köpte alltid Kungen av Danmark. Precis som han gjorde i den lilla affären inne i byn innan den slog igen.

Västergötland och Provence. Inte så stor skillnad ändå.

Det kändes fint på något sätt. Gränslöst.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards