Alla inlägg under januari 2009

Av Ida - 19 januari 2009 12:35

Ny termin. Ny kurs. Ny institution. Ny föreläsare.


Första föreläsningen idag och jag tänkte att vart skall detta sluta. Mannen i den gräsligt rosa slipsen med ränder i pastelligr rött, grönt, blått och orange. Måste han förresten ha slips? Och skjorta och kavaj? Ja till och med den där lilla trekantiga näsduken som sticker upp ur bröstfickan. I matchande lila.


Men det tog sig. Han tog sig. Och jag tog tillbaka alla onda tankar om fåniga färger. För han var bra. Jättebra! Om man skall prata om och citera Platon i två timmar behöver man anstränga sig lite. Det gjorde han.

Av Ida - 14 januari 2009 21:21

Det var yngste broderns matdag idag och vi skulle laga canelloni. Och jag blev förvånad. Över hur mycket som hänt med honom under hösten. Han bara gjorde och allting flöt på. Nästan helt komplikationsfritt. Medan jag strödde på osten började bror att diska för att sedan sopa hela köket. När lärde han sig detta? Så var det inte innan jag for.


Men mest förvånad blev jag ändå när denne inbitne köttätare smakade på spenatröran och sedan kläckte ur sig (eller snarare mumlade, grymtade fram det) "Det här var ju skitgott ju" Som att det inte skulle vara det!


Äldste lillebror berättade häromdagen om alla flickor som bokstavligen hänger som klasar runt halsen på den yngre brodern. Och jag börjar förstå varför. Kanske är det inte enbart fotbollsspelandet som lockar?


Här är förresten receptet. Fast man behöver inte göra precis. Det går jättebra med vanliga lasagneplattor och fryst spenat. Och den där pastasåsen förstod jag inte mycket av. Vi gjorde en egen i stället. På krossade tomater och svarta oliver. Och vi hade inte tillräckligt med ost heller. Så vi blandade i lite fetaost.


Canelloni med spenat och ricotta

4 port


  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 8 marinerade soltorkade tomater
  • 150 g färsk spenat
  • 1 msk olivolja
  • 250 g ricottaost
  • salt och peppar
  • 2 msk hackad oregano eller timjan
  • 200 g färska lasagneplattor
  • 1 burk pastasås med oliver, ca 400 g
  • 1 dl riven parmesanost


1. Sätt ugnen på 225°


2. Skala och hacka lök och vitlök. Skär tomaterna i bitar.


3. Fräs lök, vitlök och spenat i oljan så att det mjuknar och vätskan kokat in. Ta stekpannan från värmen och rör ner tomaterna och osten.


4. Häll knappt hälften av pastasåsen i en ugnssäker form. Skär lasagneplattorna i ca 12 cm långa bitar. Lägg ut fyllningen som en sträng mitt på plattorna. Rulla ihop och lägg rullarna med skarven nedåt i formen. Häll resten av pastasåsen över rullarna och strö på osten.


5. Sätt in formen mitt i ugnen ca 20 minuter.


6. Servera Canellonin med sallad



Av Ida - 8 januari 2009 16:10

Jag läste ett inlägg som moster skrivit. Här


Sedan skrev jag en kommentar som blev så lång att den knappt fick plats. Och då bestämde jag mig för att skriva den här istället.


Problemet är. Att en migrationsminister som inte själv kommit till ett främmande land - utan språk och utan att bli välkomnad på ett bra sätt - aldrig kommer kunna ha den riktiga (och så viktiga) empatin och förståelsen. Inte ens om han skulle få för sig att verkligen, verkligen försöka.

Och så länge det bara är vita högutbildade (för de andra högutbildade som kommit från långtbortistan får bara köra taxi i vårt fina land) män (oftast) som blir ministarar i sådana här frågor kommer de nyanlända behöva fortsätta att be om hjälp. Med brev som är skrivna så att inte ens svenskar som varit svenskar hela livet förstår. Eller med telefonsamtal om blodprov. Det är sorgligt.

Och jag skäms. När kenyanerna glatt förklarade att Sverige minsann är ett bra land. För vi tar emot alla! Vad skulle jag svara då? Javisst, du är välkommen! Men förvänta dig inte att arbeta med vad du är utbildad till. Nej, förvänta dig taxijobb, och städjobb och andra lågavlönade jobb. En städerska är inte mindre värd, men hon har på tok för dåligt betalt. För att städa upp andras skit.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards