Alla inlägg under juni 2009

Av Ida - 23 juni 2009 09:55

Dofter. Av längtan? Som påminner mig. Om vart man bäst spenderar en svensk sommar någonstans. På landet.


Imorse när jag cyklade till stan hade de slagit dikesrenen. Gräset hade varit långt så det luktade inte vanligt gräsklipp. Mer som nyslaget hö. Och jag kom att tänka på barndomens höskördar. De soliga. Inte hässjandet. Nej, de varma soliga dagarna med bad i den lilla plastpoolen medan de vuxna blåste in höet på rännet. Dax för nytt lass och vi hoppade upp på hörskrindan. Sen, det bästa av allt. När det nya lasset var fyllt och vi kunde klättra högst upp och lägga oss för att titta på molnen. Hela vägen hem guppade lasset. I takt med hästarnas kloppande, travande steg.


Hö skall alltid köras med häst och vagn. Det är bäst så. För miljön. Och för själen.

Av Ida - 20 juni 2009 09:51

Det är något visst med träbåtar. Ekan luktade så gott av tjäran. När solen lyste på oss. Båten, M och jag.

Av Ida - 14 juni 2009 12:18

Regn Regn Regn. Och jag blir blöt. Ända in i själen. Och trött. I varenda liten vrå av själen blir jag trött.


Men jag tror jag vet hur man torkar torrt. Raggsockar, soffa, filt, en kopp te, en hembakt bulle och En mörts drömmar. Boken alltså, av Stig Claesson. Så får det bli. Det fungerar nog som en stor disktrasa. Att lägga kring hjärtat när det regnar.

Av Ida - 9 juni 2009 22:03

Ibland blir man glad av att läsa nyheter! En del verkar lita på forskare. Om de säger nåt så är det så. Då är de bra när forskarna är på min sida. Som idag. Jobba mindre - för miljön. Om man jobbar mindre producerar man mindre så konsumerar man mindre så förstör man miljön mindre. I det långa loppet. Bra! Och jobbar man mindre får man mer tid för sig själv så stressar man mindre så mår man bättre. Inbillar jag mig. Är det inte så? Och om man lever enklare slipper man alla kraven utifrån. Om alla saker man måste ha. Allt man måste göra. Allt man måste hinna med. Suck! Jag ska leva enkelt. För miljön. Och för mig.

Av Ida - 6 juni 2009 21:46

Får man verkligen skriva såhär? En argumenterande text mot en person? För det är väl det som det är?


När jag blir klar ska inte skriva så. Jag skall bli en snäll journalist. Även om jag publicerar på ledarsidorna, där den journalistiska etiken inte tycks gälla.

Av Ida - 5 juni 2009 15:59

Idag var det tenta. Den sista i kursen. På vägen hem passerade jag biblioteket för att fira att terminen var slut. Med att rösta. När jag kom hem läste jag om att de stora partierna tappar och att de små ökar. Bra! Att Sverige förstått att man kanske inte kan rösta på samma i riksdagsval och EU-val. Att det är två olika saker. Med olika politik. Fast dumt att så få röstar. Men jag tror det ökar i år. För alla jag känner och har pratat med ska rösta. Beror det på att jag lever i en akademisk stad?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards