Alla inlägg under december 2009

Av Ida - 14 december 2009 19:47

Jag är tillbaka! Efter väderdepression och tentaperiod och nu med mer energi än någonsin. Källan till energin stavas COP15.


I onsdags förra veckan åkte jag till malmö. Träffade en kär vän och mötte upp med en annan. Tillsammans begav vi oss till Kvarnby folkhögskola med en grupp likasinnade. Målet för helgen var klimaforum09 i Köpenhamn. Med en önskan om att bidra till att världen blir en bättre plats att leva på.


Vi lärde känna varndra, målade banderoll och förberedde inför fredagens workshop. Om räntefri ekonomi.


På fredagen åkte vi in till Köpenhamn och vandrade runt på klimaforum. Jag träffade en japansk energiskogsforskare. Han blev eld och lågor när han förstod att jag är från Uppsala. Hans kollega på SLU hade nyligen dött och han pratade och pratade om denne. Det var fint. Sedan frågade han vad jag studerade till och vi hade en lång intressant diskussion om framtidens journalistik. Kommer yrket att finnas i framtiden? Är bloggare journalister?


Sedan var det workshop. Kul! Jag blev ännu mer övertygad efteråt. Har man inte läst så mycket ekonomi behöver man höra det med enklare termer för att verkligen förstå. Och nu vet jag. Att JAK medlemsbank är jättejättejättebra! Och att jag vill avskaffa räntesystemet och bli av med politikernas värsta fiende inflationen en gång för alla. Frågan är bara hur jag skall få andra att förstå? "Men vaddå ingen ränta? Det går väl inte?" Vad svarar man på det? Varför skulle det inte gå? Det är ju ett skapat system. Och skapade system kan man bya ut. Om man kan ändra på ekosystemet kan man väl ändra på det ekonomiska? Det ekolohiska är ju dessutom inte skapat av mnniskan, vi bara tror att vi kan behandla det hur som helst. Och ja, man kan ha tillväxt inom ramen för räntefrihet. Så det är inta bara ett system för tillväxthatare.


På kvällen lyckades jag och M ta oss in på Ojos De Brujos spelning. Kön var jättelång men vi råkade gå förbi en obavakad sidodörr. Det var tur. För det var bra. Vi dansade och dansade och jag blev alldeles för varm i min ylleklänning.


Sen kom lördagen. Vi lyssnade på Vandana Shiva. Vilken kvinna! Hon pratade om ekologiska jordbruk. Som en lösning på klimatkrisen, men också som en lösning på rättviseproblemen. En dag skall jag skriva ett inlägg bara om henne och allt klokt hon sa.


Vi åt lunch och begav oss till den stora demonstrationen. Vandrade hela den långa vägen från centrum ut till Bella Centre. Vi ömsom gick ömsom dansade när vi hamnade i närheten av några musicerande demonstranter. Då blev man varm om fötterna. En man hade en vagn med högtalare på som han drog efter son cykel. Ur dem strömmade reggae. Det hela drevs på solceller som var monterade ovanpå högtalarna. Många plakat var kloka. Andra roliga. En del kreativa. Greenpeace hade gjort en vagn där världens ledare var kasperdockor som styrdes av en cigarrökande bankir.


Alla händelser och möten har gett mig ny energi. Känslorna av hopplöshet som funnits i mig de senaste veckorna är som bortblåsta. Och jag hoppas att det blir ett avtal på fredag. Och klarar inte politikerna av det får vi helt enkelt fortsätta att kämpa på gräsrotsnivå.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards