Alla inlägg under januari 2010

Av Ida - 31 januari 2010 13:11

Några veckor efter mötet med tavelförsäljaren satt jag på centralstationen i stockholm. Jag väntade på kusin vitamin och stickade. Det är bra med stickning. Man får så lätt kontakt med människor.


Ett förvirrat par kom fram till bordet bredvid. Kvinnan sa åt sin man att sätta sig ned så skulle hon köpa mat. Han tittade på korgen med rester som någon gammal gäst lämnat kvar. Han tittade sig omkring, men överallt satt människor och åt.

- Du kan sätta den här, sa jag och pekade på det lilla bordet framför mig.

Han såg förvirrad ut.

- Jag ska int äta så det går bra.

Han satte ner korgen och började prata.

- Du anar inte vilken vecka vi har haft!

- Jasså? svarade jag.

- Jo du förstår, började han och berättade sedan en lång historia om stockholmsbesöket. på tisdagen skulle de leverera tunnbröd men fick fel på bilen. Och det ena problemet ledde tilldet andra. Nu var det fredag och de skulle äntligen åka hem. Med buss. Det var ju så kallt hemma i rättvik och de ville hem och titta till allt. Tänk om pannan hade gått sönder? Och jag log och tänkte att jag känner igen det där.

- Vart är du på väg då? frågade han.

Jag förklarade att jag var på väg hem från skolan och han började genast fråga ut mig om Uppsala. Om vilken nation jag var med i och vad jag brukade göra. Jag berättade om kören och han böev alldeles till sig. Han berättade om barbershopgruppen han var med i på 60-talet. Och att han faktiskt (mycket stolt och med glimten i ögat) med dem vinnit EM i barbershop. Jag tror det var 1968. När frun kom med maten berättade han glatt att jag var från Uppsala och sjöng i kör. Det gjorde hon med. Så fortsatte samtalet om körsång tills kusin kom. Jag tackade för sällskapet och önskade dem en mer tursam hemresa. Glad över det roliga mötet. Inte visste jag att det fanns EM i berbershop!

Av Ida - 29 januari 2010 13:00

- Vikken dag. Teatralisk suck. En sån dag!

- Jaha? svarar jag.

- 20 kronor har jag tjänat idag.

Åhnej. En tiggare tänker jag. Det som är så jobbigt. Hur skall jag prata mig ur det här?

- De va inte så mycke. Va jobbar du me?

- Ja e tavelförsäljare! ... Fast ida e ja berusad, sluddrar han fram.

Sedan är han igång. Han berättar om planerna på att åka till Canarieöarna runt jul. Om att han tänker börja jobba nästa vecka för att få ihop till biljetten. Det är som att han glömt bort att han egentligen vill ha pengar. Men så plötsligt.

- Ja hade 100 kroner igår. Så gick jag på bio. Så hade ja bara två kroner kvar.

- Aj då. Men filmen kanske va bra?

- Nähä du! Den var så dåli!

- Va såg du för en då?

- Jag minns inte riktigt. De va nåt me lika. Han Nuttlei du vet.

- Jasså den. Mina föräldrar har sett den o sa den va riktigt dålig.

- Ja de va den. Å nu har ja bara två kroner kvar. Du har inte två kroner?

- Tyvärr har ja inga kontanter alls, svarade jag och kände hur genomskinligt det lät. Men det var sant. Jag hade inte en krona. Bara kortet.

- Nähä, de va synd...

Han var tyst en stund och fick syn på två kostymnissar och resten sig.

- Tack för pratstunden!

- Tack själv, svarade jag och log.

Tanten bredvid log inte. Möjligen såg hon lite lättad ut över att inte själv behöva prata med honom, men det roande i att ha gafflat med ett fyllo en stund verkade hon inte alls se.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards