Alla inlägg under augusti 2010

Av Ida - 31 augusti 2010 20:06

När folk pratar om adrenalinkickar har det ofta med sport att göra. Eller andra extrema saker. Som bungy jump och sånt. Jag har aldrig märkt av det där. Men när jag var i svampskogen häromdagen förstod jag nog vilken upplevelse en adrenalinkick kan vara. Förra veckans svamptur hade inte gett mycket. En kungschampinion (som visserligen var makalöst god) och några kremlor (sillkremlan smakade faktiskt skaldjur!). Så vi bestämde oss för att pröva lyckan även denna vecka. Väl inne i skogen pekade T åt det håll svampen brukar finnas. Och mycket riktigt, vi fann varsin fin Karl Johan. Jag spanade och långt borta bland granarna såg jag en brun hatt på vit fot. Hjärtat började att slå fortare och jag kände ett slags sug i magen. Kunde det vara fler? Kroppen vaknade till och stegen blev längre. Istället för att kryssa mellan träden som jag brukar blev kursen rak. Över stenar och genom grenar. Jag såg T älga iväg mellan granarna åt ett annat håll och vips så var han borta. S likaså. Jag nådde mitt mål och skar av den fina svampen vid foten. Hjärtat slog fortfarande i ett högre tempo än vanligt. Var fanns nästa? Och vart tog de andra vägen?

Av Ida - 10 augusti 2010 14:17

Det finns en del politiker som man har lite extra svårt för. Som man helt enkelt inte klickar med. Min relation till Jan Björklund är sån. Därför blev jag så glad när jag snubblade på denna trevliga lilla text. Trevlig är kanske fel ord förresten, men bra var den i alla fall.


När jag först läste om Björklunds utomordentligt fiffiga förslag tänkte jag på den värsta av de Kalle vi hade (ja, vi hade flera stycken) när jag började sjuan. I början fick jag sitta bredvid honom. På ena sidan hade Kalle och på den andra Kalle nummer två. För jag hade ju "en sån lugnande effekt på dem". Sen blev Kalle stökigare och hans pappa fick vara med i skolan varje dag i ett halvår. Inte hans riktiga pappa alltså. Nej, det var familjehemspappan L som satt med. Han var bra, hjälpte oss med matten.


Jag minns också de första dagen i sjuan. Pappa L var med och Kalle var ganska tyst. Tillbakadragen. Eller den gången då Kalles mamma kom och hälsade på. Han var stolt. Som om han äntligen fick visa att han också hade en riktig förälder, precis som vi andra.


Allt det där måste Björklund ha glömt. Det där som finns bakom.


Fast det är förstås, duktiga Lisa slipper ju sitta bredvid bråkiga Kalle om Kalles alkhoholiserade (eller bara frånvarande?) föräldrar sitter bredvid istället. Så skönt!

Av Ida - 10 augusti 2010 14:05

Vårdysterhet, en B-uppsats, några antagningsprov, lite semester och nån sorts skrivkramp kom emellan. Antagningsbeskeden som kom var positiva, bostadsfrågan är löst och jag är tillbaka!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards