Direktlänk till inlägg 10 augusti 2010

Croneman och det Björklund glömde

Av Ida - 10 augusti 2010 14:17

Det finns en del politiker som man har lite extra svårt för. Som man helt enkelt inte klickar med. Min relation till Jan Björklund är sån. Därför blev jag så glad när jag snubblade på denna trevliga lilla text. Trevlig är kanske fel ord förresten, men bra var den i alla fall.


När jag först läste om Björklunds utomordentligt fiffiga förslag tänkte jag på den värsta av de Kalle vi hade (ja, vi hade flera stycken) när jag började sjuan. I början fick jag sitta bredvid honom. På ena sidan hade Kalle och på den andra Kalle nummer två. För jag hade ju "en sån lugnande effekt på dem". Sen blev Kalle stökigare och hans pappa fick vara med i skolan varje dag i ett halvår. Inte hans riktiga pappa alltså. Nej, det var familjehemspappan L som satt med. Han var bra, hjälpte oss med matten.


Jag minns också de första dagen i sjuan. Pappa L var med och Kalle var ganska tyst. Tillbakadragen. Eller den gången då Kalles mamma kom och hälsade på. Han var stolt. Som om han äntligen fick visa att han också hade en riktig förälder, precis som vi andra.


Allt det där måste Björklund ha glömt. Det där som finns bakom.


Fast det är förstås, duktiga Lisa slipper ju sitta bredvid bråkiga Kalle om Kalles alkhoholiserade (eller bara frånvarande?) föräldrar sitter bredvid istället. Så skönt!

 
 
Ingen bild

Mostern

12 augusti 2010 12:22

Stackars duktiga flickor, har jag alltid tyckt. Det är outhärdligt tråkigt att bli utnyttjad på det sättet!

Ida

15 augusti 2010 01:54

Ja, det är faktiskt inte alls rättvist. Jag fick sitta bredvid de stökiga pojkarna från ettan till nian. Tänk så mycket mer jag hade fått gjort om jag inte behövt bli petad på, kittlad och alla andra hyss de hittade på!

 
Johanna

Johanna

21 augusti 2010 11:34

Åh, jag hatar verkligen den där Björklund! Han har ju missuppfattat så mycket att det är synd om honom! Bläää ;) Hoppas att allt är bra med dig min fina vän! Saknar dig. Får se till att boka mig en biljett till dig under hösten, måste ju finnas en dag eller två när vi har tid att umgås och göra stan =) Pusspusspusss

http://jsan8.blogapot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 25 oktober 2011 20:31

Att fartyg kapas kan jag förstå. Utländska trålare konkurerar ut lokala fiskare som får svårt att försörja sig. Så är det på västsidan av kontinenten. Och då och då skrivs det även om orsakerna till pirateriet utanför Somalia.   Att turister blir...

Av Ida - 24 oktober 2011 16:45

Det är en park mellan mig och havet. Det är två hav mellan mig och dig.   Bli inte kvar, är du snäll. ...

Av Ida - 23 oktober 2011 21:04

Här...   ... pratar man om vädret. Mycket och ofta. ... har nästan varje hus en bastu. ... säger man inga istället för inte (Tex. Det blev inga så bra det här). ... frågar man inte vad man heter utan "vems flicka är du?" ... är människorn...

Av Ida - 27 september 2011 17:38

Jag städade skrivbordet och fann ett litet paket. En bunt kartongbitar, prydligt ihopsatta med ett gummiband. Ett kinesiskt pussel som jag fick för några veckor sedan av en man utan minne.   Han kom fram till oss på cafét och bad om några minuter...

Av Ida - 23 juli 2011 21:39

De stora bruna ögonen tittade på mig. Som om de kunde se rakt igenom mig. Den knubbiga lilla handen pekade ut genom fönstret där han satt på knä i sätet. Bussen skumpade till och jag vaknade. Det knöt sig i magen. Sätet bredvid mig var tomt. Det som ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards