Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Positiva nyheter efterlyses!

Av Ida - 12 november 2009 13:07

Idag är en sån där dag då nyheterna inte för någonting positivt alls med sig. Det här till exempel. Dumma, odemokratiska Kina!


Eller det här. Vi kommer att konsumera oss till döds. Och är det inte ironiskt att COP15 ligger i december? Vi ska alltså diskutera jordens framtid samtidigt som vi konsumerar mer än någonsin?


Själv tänker jag inte handla för de beräknade 6.575 kronorna. Och min önskelista? Den består av: tänger och ett snålspolande dushmunstycke (nej, jag betalar inte för min vattenåtgång. man skall spara ändå!). Och såklart en fortsatt prenumeration på Camino!


Men! Så finner jag en positiv nyhet! Och det är ju hur bra som helst! Tänk om fler fotbollsspelare kunde göra så! Utnyttja sin ikonstatus till bra saker. Som att få grupper till förhandlingsbordet istället för att fortsätta strida. Eller bygga sjukhus. Hoppas att lite fler västerländska idrottare kunde göra samma sak. Utan att ha direkt anknytning till landet. Av ren medmänsklighet bara.



 
 
Ingen bild

Greffor

12 november 2009 16:51

"Dumma, odemokratiska Kina!"

Mja - rapporten i fråga säger att man misstänker att vissa lokala "officiella" kontor har skapat dessa "fängelser". Rapporten säger ingenting om att det är sanktionerat från Kinas ledning eller regering. Det är alltså inte KINA som har dessa "svarta fängelser".

Detta är en korruptionshärva där vanligt folk kidnappas för pengar - deras ägodelar stjäls. Det är folk som inte är vana med storstaden som åker dit på detta.

DN.se blandar ihop begreppen, och det är såklart förvirrande.

 
Jsan

Jsan

28 november 2009 14:12

Hej gumman! Du får mig alltid att se världen ur ett litet annat perspektiv, tack för det! Hoppas att du har det bra, själv har jag svägerskan på besök och vi ska baka pepparkakor & lite julgodis... Är ju faktiskt 1:a advent imorn =) Och nej, så dyra julklappar blir det inte för då skulle jag få leva på luft ;) Kommer du hem till jul? Tänkte att vi kanske skulle kunna dricka en kopp thé ihop och så kan du väcka fler tankar hos mig och lysa upp min tillvaro en stund! Pussas i massor

http://jsan8.blogspot.com

 
Ingen bild

Miguel

15 december 2009 23:06

Hej Ida! Fint blogg du har. Och lycka till med artikeln till Grus och Guld! /Miguel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 25 oktober 2011 20:31

Att fartyg kapas kan jag förstå. Utländska trålare konkurerar ut lokala fiskare som får svårt att försörja sig. Så är det på västsidan av kontinenten. Och då och då skrivs det även om orsakerna till pirateriet utanför Somalia.   Att turister blir...

Av Ida - 24 oktober 2011 16:45

Det är en park mellan mig och havet. Det är två hav mellan mig och dig.   Bli inte kvar, är du snäll. ...

Av Ida - 23 oktober 2011 21:04

Här...   ... pratar man om vädret. Mycket och ofta. ... har nästan varje hus en bastu. ... säger man inga istället för inte (Tex. Det blev inga så bra det här). ... frågar man inte vad man heter utan "vems flicka är du?" ... är människorn...

Av Ida - 27 september 2011 17:38

Jag städade skrivbordet och fann ett litet paket. En bunt kartongbitar, prydligt ihopsatta med ett gummiband. Ett kinesiskt pussel som jag fick för några veckor sedan av en man utan minne.   Han kom fram till oss på cafét och bad om några minuter...

Av Ida - 23 juli 2011 21:39

De stora bruna ögonen tittade på mig. Som om de kunde se rakt igenom mig. Den knubbiga lilla handen pekade ut genom fönstret där han satt på knä i sätet. Bussen skumpade till och jag vaknade. Det knöt sig i magen. Sätet bredvid mig var tomt. Det som ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards