Direktlänk till inlägg 1 april 2008
Igår började den nya kursen. Teori och Uppsatsarbete. Föreläsaren talade om vetenskap. Varför vetenskap? Han sa att "vi" skriver om saker på samma sätt som till exempel författare och journalister. För att få kunskap om världen.
Men så finns det saker som skiljer. Jasså tänkte jag, med ena foten i bonderiet och den andra i akademikervärlden. Tankarna var i radion.
Så här sa han. Vetenskapen är systematisk, omprövande och ett bidrag till en helhet. Och så det där sista. Om strikta regler. Då förstod jag.
Jag är ingen akadmiker. För jag tycker inte om strikta regler. Det är det tråkigaste som finns. Kanske är det därför motivationen är lika med noll? Att skriva tio sidor PM om artiklar man läst och knappt tagit del av. Eller kanske, "tagit del, ej förstått"? Som pappa brukar säga
Att fartyg kapas kan jag förstå. Utländska trålare konkurerar ut lokala fiskare som får svårt att försörja sig. Så är det på västsidan av kontinenten. Och då och då skrivs det även om orsakerna till pirateriet utanför Somalia. Att turister blir...
Det är en park mellan mig och havet. Det är två hav mellan mig och dig. Bli inte kvar, är du snäll. ...
Här... ... pratar man om vädret. Mycket och ofta. ... har nästan varje hus en bastu. ... säger man inga istället för inte (Tex. Det blev inga så bra det här). ... frågar man inte vad man heter utan "vems flicka är du?" ... är människorn...
Jag städade skrivbordet och fann ett litet paket. En bunt kartongbitar, prydligt ihopsatta med ett gummiband. Ett kinesiskt pussel som jag fick för några veckor sedan av en man utan minne. Han kom fram till oss på cafét och bad om några minuter...
De stora bruna ögonen tittade på mig. Som om de kunde se rakt igenom mig. Den knubbiga lilla handen pekade ut genom fönstret där han satt på knä i sätet. Bussen skumpade till och jag vaknade. Det knöt sig i magen. Sätet bredvid mig var tomt. Det som ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | 5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 | 18 | 19 |
20 |
|||
21 |
22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 | 30 |
|||||||
|