Alla inlägg den 27 mars 2009

Av Ida - 27 mars 2009 21:57

Jag läste vidare bland notiserna jag skrev om i föregående inlägg och fann denna. Det gav ett visst hopp ändå!


Att hon till sist fick upprättelse. Att hovrätten tog sitt förnuft tillfånga och faktiskt följde lagen. 


"I Mölndals tingsrätt friades han trots att han erkänt att han hört kvinnan säga nej och att han fick bända isär hennes ben. Domen motiverades bland annat med att mannen kunnat misstolka kvinnan eftersom hon lagt sig för att sova endast iklädd bh och trosor"


Trots att han erkännt att flickan sagt nej OCH att han varit tvungen att bända isär hennes ben! Kan det bli mer tydligt? Skulle jag signalera att jag vill ha sex varje kväll om jag sover i bara trosorna?


Och att sova i bh? Det låter fasligt obekvämt. Jag skulle snarare se det som ett tecken på att kvinnan inte ville ha sex. Att hon behöll den bh som hon troligtvis skulle tagit av sig om hon sov ensam. Var domaren man?


Och när den nya våldtäktslagen kom? Var det inte den som skulle göra det lättare får de offer som blivit våldagna under hot att få förövarna fällda trots att de inte sagt nej. För att de kanske inte vågade säga nej...


Men som sagt. Ett steg i rätt riktning. Men jag kan ändå inte låta bli att täka på vad kvinnan gick igenom under den första rättegången. Det som jag så många gånger läst om. Det som flickorna kallar den andra våldtäkten...

Av Ida - 27 mars 2009 21:17


Språket avslöjar oss!


Tonårspojke väldtogs av flera män. Redan i rubriken framgår det vem offret var, vilka förövarna var, samt att det rör sig om flera förövare. Okej tänker jag och klickar för att läsa. Notisen är relativt lång. Längre än de brukar vara tänker jag. Med uttalanden från polisen? Det brukar det sällan vara. "Detta är mycket ovanligt och oerhört kränkande för 17-åringen." "Vi får se vad det här landar. Nu ska vi utreda vem som gjort vad"


Klart att det är kränkande! Våldtäkt är alltid kränkande. Och jag kan inte låta bli att tänka. Varför har jag aldrig läst en väldtäktsnotis där en polisman säger: Detta är tyvärr ett vanligt förekommande problem och naturligtvis är flickan mycket kränkt. Vi jobbar nu på att hitta gärningsmannen.


Jag skrivet våldtäkt i nyhetssidans sökfält. Hittar några andra notiser. Där flickor är offer. Inga uttalanden om kränkningar. Inga lugnande uttalanden om utredningen. Det jag hittar är däremot:

- en kort notis om en väldtäkt på en båt. De som får mest utrymme i artikeln är konstigt nog gärningsmännen(!).

- en annan kort notis om en väldtäkt i lilla edet. Ingenstans står det om hur det ska ha gått till på det sätt som det beskrivs i notisen om pojken.


Där har vi det. Språket som verktyg. En så tydlig indikator på att jämställdheten fortfarande behöver arbetas med! Och det farligaste av allt. Lägger vi märke till det? Hur många reagerar om de läser något? Hur många ser skillnaderna i språkbruket och mediernas framställan?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards