Alla inlägg den 7 september 2008

Av Ida - 7 september 2008 14:06

Igar var jag pa bio med ett gang andra volontarer. 35 svenska kronor fick vi betala for den upplevelsen. For en upplevelse var det. Forst kom en bild av den kenyanska flaggan upp. Sedan spelades nationalsangen och alla stallde sig upp. Min rumskamrat berattade att man kan hamna i fangfelse om man inta star upp och ar tyst nar nationalsangen spelas.


Jag bor for tillfallet med tre andra volontarer, men vi blir nog tva inom en snar framtid. Tva tyskor och en japanska. Vanessa, Kirsten och Yokoki. Vi pratade sprak igar och jag forsokte lara mig lite swahili, men jag glommer av orden hela tiden. Jag kom att tanka pa den japanska filen i sverige och fragade Yokoki vad onaka betyder. Da skrattade hon och undrade varfor. Jag forklarade om filen och hon sa att et betyder mage. Det hade jag kanske kunnat rakna ut egentligen, logiskt.


Saoa Saoa (kan inte stava det, men uttalet ar sa) betyder okej okej pa swahili. Det sager de nastan hela tiden. Precis som pappa alltid sager fint hej innan han lagger pa luren.


Haki betyder sanning. Pa ett annat sprak har i regionen sager man aki i stallet. Da betyder det guds sanning.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards